29 mars 2009

Umeå Open Lördag 28/3

Umeå Opens sista dag var igår. Och den var underbar och jag kommer inte glömma den känslan jag hade längst fram nästan till ett av Sveriges största band.
Vi var inte där prick 21 som vi varit de andra två dagarna för vi ville inte vara trötta innan sista bandet och tre dagar sliter på kroppen. 

21:45 började CALL ME KAT spela nera i Studion och hon var som en dansk FRIDA HYVÖNEN och JENNY WILSON. Hon spelade ensam på scenen med en keyboard.
Vid en låt berättar hon om hennes andra hem USA och att hon skrev en låt för någon månad sedan och att hon skulle försöka minnas den för att det var andra gången som hon spelade den. Konstig ja men kanske bra.

22:45 började vi med förväntan lyssna till vad vi hört var Sveriges bästa live band. 
THE SOUNDTRACK OF OUR LIVES (TSOOL) har basisiter som byter basar mellan varje låt, en sångare med svart klänning och en rund mage, en som spelade på klaviret och rockade ifrån sin pall. Jag tycker han va häftigast, han spelade på 3 keyboards eller vad det nu var samtidigt som han sjöng och spelade på ett till instrument, en tamburin.
 Men jag tror inte att de är sveriges bästa live band, det är nästa band..


00:45 THE HIVES
00:20 gick vi till IDUN och väntade nere vid scenen. Det var redan  mycket folk och vi visste om att de skulle bli mer men ville stå därnere när THE HIVES skulle spela för att riktigt få känslan av festival. Och fasiken vad vi fick de. 
När en hoppade måste alla hoppa. En tjej med klackar klev på mig ex antal gånger så jag puttade till henne. Min rumpa och höfter fick stöta bort folk hela tiden. När det var en låt kvar var jag så less så vi fick gå upp och sätta oss inför sista för att det är så varmt och så lite syre att de inte är klokt att stå längst fram länge. 
Men det är så värt det när man ser THE HIVES spela. Sångaren har en sådan inlevelse att de är underbart att se på. Han strippar för publiken, hoppar ner och sjunger framför våran ögon, ligger på högtalarna och sjunger.

HELT UNDERBART!!


Måste tacka min Mor och Far för denna upplevelse och även Jesper som följde med mig.

2 kommentarer:

sonja sa...

Det låter som att du haft en kanon-kul helg :-)

Sofia sa...

det har jag också.. va lite jobbigt med tre kvällar/nätter i rad så nästa år blir de nog bara två dagars. :-D